دکتر احمد باقری مقدم

متخصص طب ورزشی


کانال تلگرام

کلینیک پزشکی ورزشی

فشار خون بالا و ورزش

فشار خون بالا يکي از عمده ترين ناراحتي هاي قرن اخير مي باشد که ميليون ها نفر از افراد جوامع مختلف به آن مبتلا و يکي از دلايل شايع مراجعه به پزشکان مي باشد. با اين وجود، کنترل اين بيماري اغلب به شکل بهينه انجام نمي گردد. اگرچه فشارخون بالا را مي توان از طريق درمان هاي دارويي کاهش داد و دارو هاي ضد فشار خون براي همه افراد موثر واقع نشوند، پرهزينه و داراي اثرات جانبي متعددي باشند که کيفيت زندگي افراد را مختل نمايند. متخصصين بهداشت و تندرستي عقيده دارند که تغييرات در سبک زندگي مي تواند يکي از راهکارهاي موثر در کنترل فشارخون بالا باشد.

نتايج تحقيقات متعدد حاکي از آن است که رابطه معکوسي بين سطح آمادگي جسماني و فشار خون وجود دارد، و مطالعات مداخله اي نشان مي دهند که تمرينات ورزشي مناسب مي تواند باعث کاهش فشار خون گردد. درحال حاضر برخي افراد جامعه بويژه مردان سنين نزديک به بازنشستگي با علاقه مندي خاصي اقدام به شرکت در برنامه هاي ورزش صبحگاهي ايستگاه هاي تندرستي واقع در پارک هاي شهر مي نمايند که انتظار مي رود از سود مندي هاي حاصل از اين امر بهره مند گردند. انتظار مي رود اين گروه از افراد ضمن توسعه آمادگي جسماني خود قادر به کنترل فشار خون باشند.

دلايل حاکي از آن است که ورزش بروز و شدت عوامل خطرزاي قلبي عروقي، همچنين پرفشاري خون را تقليل مي دهد و کاهش مصرف داروي ضد پرفشاري خون را امکان پذير مي کند و متعاقب آن از ريسک مرگ زودرس مي کاهد. تصميم به درمان يا عدم درمان بيمار با پرفشاري خون خفيف توسط ورزش مي تواند از طريق ارزشيابي نتايج خاص از يک برنامه ورزشي ارائه شده مشخص شود.

شواهد اخير نشان مي دهد که آمادگي جسماني حد مطلوب با پايين بودن فشار خون سيستولي در حالت استراحت ارتباط دارد و کم شدن وزن و پرهيز از مصرف دخانيات به کاهش بيشتر فشار خون کمک مي کند. بررسي متون نشان داده است که کم شدن فشار خون با انجام ورزش با شدت متوسط ميسر است و انجام فعاليت فيزيکي سبک مانند راه رفتن يا باغباني کردن که مجموعا به سبک زندگي کم تحرک مرتبط است در کاهش آن نقش زيادي ندارد. در اين مورد افراد سالمند استثنا هستند، براي مثال تمرين کردن با شدت متوسط برابر 50 درصد مصرف اکسيژن بيشتر يا حد ميزان آمادگي نهايي تقريبا به طور کامل فشار خون صبح هنگام را در فرد پايين مي آورد و همچنين بر کيفيت تمرين فيزيکي تأثير مفيد دارد. کم شدن فشار خون صبح هنگام به طور خاص مهم است زيرا در اين زمان به علت تغيير يافتن کنترل اعصاب سمپاتيک به پاراسمپاتيک احتمال خطر ناتواني و مرگ ناشي از قلبي عروقي بيشتر است.
فواید ورزش در بيماران مبتلا به فشارخون :

کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در حال استراحت کاهش مرگ و میر

داروها و ورزش:

با ورزش منظم، نیاز به استفاده از داروهای پایین آورنده فشار خون در کاهش می یابد.

توصيه هاي ورزشي ارائه شده به بيماران با پرفشاري خون (تعداد جلسه اي ورزش در هفته، نوع، مدت و شدت آن) اختلاف قابل توجهي با افراد سالم دارد.از نتايج بررسي هاي انجام شده تاکنون چنين بر مي آيد که تجويز نسخه ورزشي با شدت تمرينمتوسطتأثير زيادي در پايين آوردن فشار خون در مقايسه با ورزش با ميزان شدت زياد دارا مي باشد. کاهش فشار خون ناشي از ورزش کردن معمولا در طي 5-4 هفته حاصل مي شود و تا زماني که برنامه ورزشي ادامه دارد حفظ مي گردد. افرادي که به طور مشخص در حالت استراحت داراي فشار خون بالا هستند (سيستول 209-180mmHg ، دياستول 119-110mmHg) نبايد قبل از دارو درماني اقدام به انجام ورزش کنند.

توصيه جهت شرکت مبتلايان به فشار خون بالا در فعاليت هاي ورزشي:
قبل از آنکه در رابطه با توصيه هاي لازم براي شرکت افراد مبتلا به فشار خون بالا در فعاليت ورزشي بحث شود، لازم است توصيه هاي مربوط به حضور افراد طبيعي جامعه در ورزش بررسي گردد. توصيه هاي کالج پزشکي ورزشي آمريکا و مراکز کنترل بيماري را در زير مشاهده نماييد.

نوع ورزش: ورزش وازي
تعداد جلسات:3-4 بار در هفته
مدت: 20-30 دقيقه در هر جلسه
شدت: 60-85% حداکثر ضربان قلب

آيا اين توصيه هاي پيشنهادي براي افراد با فشار خون بالا قابل اجراست؟
نکته مهم در تغيير توصيه هاي ورزشي در مبتلايان به فشار خون بالا، اين عقيده است که احتمالا شدت ورزش متوسط و نه شديد حداکثر اثر مطلوب را در کنترل فشار خون دارد

در مطالعات بر روي بيماران با فشار خون خفيف، طي فعاليت حاد با 55-60% حداکثر ضربان قلب، فشار خون دياستوليک 15-20 ميلي متر در مقايسه با حال استراحت کاهش نشان مي دهد و وقتي که شدت ورزش افزايش يابد بالاي (70%) يک افزايش حاد در فشار خون دياستولي ايجاد مي گردد. فشار خون سيستولي تقريبا بصورت خطي با افزايش درجه شدت ورزش افزايش مي يابد در حالي که فشار متوسط شرياني مانند فشار دياستولي يک نزول و صعود را نشان مي دهد.

فشار خون دياستولي بالا ممکن است با تمرينات قدرتي يا هر نوع ورزش ديگري که داراي جزء ايزومتريک قوي است(مثل پارو کردن برف)، تشديد گردد. فعاليت بي هوازي شديد نيز محرک يک واکنش افزايش فشار خون مي باشد. تمرينات با وزنه عموماً به عنوان شکل اوليه ورزش درماني هيپرتانسيون توصيه نمي شوند، مگر در صورتي که دفعات تکرار بالا و مقدار وزنه کم باشد. اثبات نشده که تمرين با وزنه فشار خون در حال استراحت را به صورت مداوم کاهش دهد. تمرين با وزنه بايد با رعايت احتياطات خاص توأم باشد تا از حبس کردن نفس درت حين بالا بردن وزنه(مانور والسالوا) اجتناب به عمل آيد


آدرس مطب : اصفهان خیابان شمس آبادی جنب بسیج و هتل پارت ساختمان آلا واحد 206
تلفن : 32241466 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

علیرضا ربانی [ 1392-11-24 ]
با سلام بنده بدنساز تيم فوتبال نوجوانان سپاهان هستم. مي خواستم در صورت امكان با شما در رابطه با وضعيت فرشاد كوليوند كه هم اكنون تحت نظر شما ليزر درماني مي كند تبادل نظر داشته و سوالاتي را در رابطه با وضعيت اين بازيكن ترجيحا بصورت ايميلي و يا در صورتي كه فرصت داريد بصورت تلفني داشته باشم. لذا در صورت امكان ايميل شخصي خودتون رو برام بفرستيد. با تشكر رباني

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بالش خوب چطور بالشی است؟تاثير ورزش در تناسب انداصفحه اصلیمطالب تخصصیمطالب عمومیگالری تصاویرسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر