دکتر احمد باقری مقدم

متخصص طب ورزشی


کانال تلگرام

کلینیک پزشکی ورزشی

ورزش در تعطيلات و سفرهای نوروزی

کنارگذاشتن ورزش در تعطیلات وسوسهکننده است، به خصوص هنگامی که در روزهای تعطیل برنامههای فشردهای دارید، اما اگر 2 هفته وقفه در فعالیتهای ورزشی رخ دهد ورزش بهتعطیلات رفته و باعث کاهش دستاوردهای ورزش از جمله تناسب اندام و کنترل وزن خواهد شد. راههای بسیاری وجود دارد که میتواند در طول تعطیلات نوروزی و مسافرت به برنامه منظم ورزش ادامه داد.

1- بازنگری مجدد توقعات و انتظارات شما :
با توجه به برنامههای پیشبینی شده و پیشبینی نشده در طول تعطیلات و مسافرت باید برنامه تمرینی خود را متناسب با شرایط تنظیم کنید و به یاد داشته باشید که انجام فقط 50-40 درصد از آنچه که شما به طور معمول انجام میدادید بهتر از هیچ است.

2- امکانات ورزشی موجود در مقصد سفر را چک کنید :
قبل از اینکه خانه و شهر خود را ترک کنید امکانات ورزش در اطراف هتل یا محل اقامت را پیگیری کنید نزدیکترین پارک را برای پیادهروی و انجام تمرینهای ورزشی یا مسیرهای پیادهروی که در محلی که به آن مسافرت میکنید، شناسایی کنید. در مورد اینکه هتل محل اقامتتان امکانات ورزشی دارد یا نه تحقیق کنید. اگر به خانه بستگان یا دوستان میروید، از آنها بپرسید تجهیزات ورزشی دارند یا نه. در نهایت میتوانید یک سالن ورزش نزدیک محل اقامتتان پیدا کنید و به آنجا بروید. البته بهتر است با اعضای خانوادهتان هم مشورت کنید تا برنامههای ورزشی شما با برنامههای خانوادگی در تعطیلات تداخل پیدا نکند.

3- چمدانتان را به وسایل ورزشی مجهز کنید :
یک طناب ورزشی برای طنان زدن و یک کش ورزشی برای انجام تمرینهای قدرتی جای زیادی را در چمدان اشغال نمیکند. طناب زدن برای تمرینهای هوازی و استقامتی مناسب است و کشهای ورزشی رای تمرینهای مقاومتی.اگر تجهیزات ورزشی در اختیار ندارید، از یک بطری پر آب یا قوطی کنسرو به عنوان وزنه استفاده کنید و به همراه آنها به طور سریع بالا بردن جانبی بازوها یا پرس روی پیشانی را انجام دهید. انجام دادن کاری بهتر از هیچ کار نکردن است.

4- حمل بار :
به جای جاسازی و حمل وسایل در یک چمدان بزرگ سعی کنید وسایل سفر را در دو چمدان و ساک کوچک توزیع کنید و تعادل وزن را در دو طرف بدن برقرار کنید.
5- تعداد قدمهای خود را بشمارید :
از قدمشمار (پدومتر) که به بدن وصل میشود برای شمارش قدمهایتان استفاده کنید یا با شمارش قدمهایتان باید هر روز 10 هزار قدم راه بروید.

6- رانندگی طولانی :
اگر در تعطیلات یک سفر جادهای طولانی هستید، برای پیادهروی در طول راه برنامهریزی کنید و از خدمات پارکها و جنگلهای در امتداد مسیر بهرهمند شوید.
7- اجاره امکانات ورزشی :
اجاره یک دوچرخه، قایق پارویی و امثال آن باعث سوزاندن کالری در طول سفر میشود.
8- پیادهروی در آب :
اگر امکانات استخر در مجاورت محل اقامت شما وجود دارد یا از کنار ساحل دریا هستید، سعی کنید داخل آب با عمق بالای کمر راه بروید.

9- همراه بودن با خانواده و فامیل :
بازدید از خویشاوندان دور و نزدیک از ویژگیهای تعطیلات نوروزی است پس به جای استفاده از اینترنت و خوردن چیپس و آجیل سعی کنید همراه آشنایان در شب قدم بزنید.
10 - آب و هوا را چک کنید :
قبل از شروع هر سفر در تعطیلات آب و هوای مقصد خود را چک کنید و متناسب با شرایط آبوهوایی امکانات لازم را برای ورزش همراه ببرید.
دکتر احمد باقریمقدم، متخصص پزشکی ورزشی


آدرس مطب : اصفهان خیابان شمس آبادی جنب بسیج و هتل پارت ساختمان آلا واحد 206
تلفن : 32241466 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بالش خوب چطور بالشی است؟تاثير ورزش در تناسب انداصفحه اصلیمطالب تخصصیمطالب عمومیگالری تصاویرسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگر